Alla inlägg den 13 december 2016

Av Anki - 13 december 2016 13:32

Det verkar som om en del människor har som livsuppgift att förstöra alla våra svenska traditioner. Trist att ta bort alla våra gamla värderingar tycker jag och betonar att det är min personliga åsikt. Och att det är frivilligt att läsa vad jag skriver. 

Lucia, (latin för den lysande, ljusbärerskan) Född ca 283 i Syrakusa Sicilien, död 304 Syrakusa. Jungfru och sedermera martyr och helgon. Hon vördas inom den Romersk-katolska och den ortodoxa kyrkan med en festdag de 13 december.

Den unga kristna jungfrun. Lucia led troligen martyrdöden under kejsar Diocletanus förföljelse. Och om man inte har den kunskapen så är en jungfru en kvinna och absolut inte en man ! Kan skriva mer men iaf som attribut har hon en palmkvist och ett ljus i handen. 

Och nu ska vi häda/håna detta helgon med manliga "lucior"för att inte stöta oss. Undrar hur vissa religioner skulle reagera om vi ändrade deras religiösa förebilder till kvinnliga ?? 

För mig är det den övre bilden som är Lucia. 


 

 

Av Anki - 13 december 2016 12:34

Skulle till Birsta idag med kompisen och så skulle vi äta julbord på Ikea. Men det får bli i morgon i stället då det regnar och är minusgrader = glashala vägar. All busstrafik är inställd och på E4 motorvägen är det totalstopp. På Timmervägen har bilarna aldrig kört så sakta enligt info. Så det känns riktigt onödigt att ut och åka för nöjes skull. Julmaten tar nog inte slut tills i morgon. Blir lite förvånad över en del som åker förbi och inte verkar fatta hur halt det är. Jag gick ner till vägen och testade med dubbskorna. Isen är som ett pansarlager och det regnar fortfarande........

Presentation

Fråga mig

48 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards